Het belang van beeld op social media

Instagram

25

Wanneer jij over je Facebook tijdlijn scrolt, kijk jij dan naar de afbeeldingen of ga je meteen de tekst lezen? Juist, je kijkt naar een plaatje voordat je ook maar één letter hebt herkent. Behalve wanneer tekst zo is vormgegeven dat het echt opvalt. Beeld triggert dus om verder te kijken. En als je wilt dat mensen jou opmerken, dan móet je dus beeld gebruiken.

Internet wordt meer gedreven door beelden dan ooit tevoren. Foto’s, plaatjes, grafische quotes, grappige tekeningen, je ziet ze overal. Dat dit iets blijvends is kun je zien aan de populariteit van image-based platformen, zoals Instagram en Pinterest. Maar ook de tijdlijn van Facebook en Twitter wordt steeds visueler. Nu houd ik van plaatjes, van met liefde opgemaakte afbeeldingen en van mooie foto’s. Ik lees liever verder wanneer ik een interessante afbeelding zie dan een nietszeggende tekstuele boodschap. En deze boodschap hoeft helemaal niet nietszeggend te zijn, maar ik neem geen moeite meer om te lezen, omdat mijn brein is verwend door mooie plaatjes.

Twitter

Doelgroep

Wil je je doelgroep bereiken? Dan moet je dus zorgen voor mooie en inspirerende grafische content. En dat is helemaal niet zo gemakkelijk! Fotografie is niet voor niets een vak. Natuurlijk kan iedereen een kiekje maken en met de komst van betaalbare camera’s en steeds betere mobiele telefoons is het maken van een mooie foto gelukkig heel dichtbij. Daarbij, niet alle foto’s hoeven pareltjes te zijn, maar beeld moet wel inspireren.

Je moet nadenken wat je wilt bereiken. Maar ook wie is je doelgroep en waar zit deze op te wachten. Wil je een kijkje geven in je leven, laten zien hoe trots je bent op je kind, hond of cavia of laten zien dat je heel erg van sushi houdt. Of wil je een ander aftroeven of de waarheid verbloemen?

Facebook

Het is ook niet automatisch zo dat een afbeelding op Facebook net zo goed werkt als op Instagram. Elk platform heeft andere gebruikers en elke gebruiker heeft zijn eigen voorkeur. Op Instagram denk ik goed na over het wel of niet plaatsen van een foto, is hij wel mooi genoeg, geen troep op de achtergrond en heb ik genoeg licht. Terwijl ik mij daar op Facebook veel minder druk om maak. En ik weet niet eens of dat komt omdat ik op Facebook iedereen ‘ken’ en op Instagram niet. Ik benader elk kanaal anders, door na te denken wat ik waar plaats. Een bezoeker verwacht ook iets anders op Facebook dan op Twitter. En aansluiten bij die verwachting werkt het beste.

De kanalen



Een onderzoek wijst uit dat op Facebook visuele content 40x meer kans heeft om te worden gedeeld dan niet-visuele content. Twitter werd nooit opgericht als visueel platform, maar kijk nu eens, zonder beeld zou het echt saai worden toch? De truc op Twitter is om een korte tweet (max 140 karakters) te combineren met een aantrekkelijk beeld. De snelle opkomst van Instagram is echt een bewijs dat visuele communicatie wint van tekstuele communicatie. Op Instagram moet je, om populair te worden, een unieke stijl creëren en regelmatig posten. Dat hoeft niet elk dag, maar eens per week is ook regelmatig. Je ziet veel inspirerende citaten, grafisch opgemaakt met een mooi of juist groot lettertype. Of met een leuke herkenbare tekening erbij, zoals bij Moekekoek. Dan heb je ook nog Pinterest. Ik kan echt de tijd vergeten op Pinterest. Zo veel moois komt daar voorbij! Ik zoek er quotes, inspiratie voor het maken van geboortekaartjes of voor een tattoo. Maar ik zoek er, aan de hand van mooie afbeeldingen, ook leuke cadeautjes, woonaccessoires of een handleiding voor het maken van een gave vlecht. 

pinterest

Conclusie

De conclusie is dus dat beeld meer spreekt dan 1000 woorden. Mensen willen beeld zien, het liefst ook nog mooi beeld, waar aandacht aan is besteed. Natuurlijk hoeft niet iedereen te kunnen Photoshop’pen of een professionele fotograaf te zijn. Dankzij heel veel verschillende apps tover je je foto in een mum van tijd om in een pracht foto en met een app zoals Canva maak je de leukste grafische plaatjes met jou eigen teksten. Het gaat erom dat er aandacht aan is besteed en dat zien bezoekers. Dat inspireert ze om meer van je te willen zien en het mooiste zou zijn als ze je vanuit deze gedachten gaan volgen. En als ze je echt interessant vinden zullen ze ook verder lezen.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken… Laat hieronder je reactie achter!


Volg je me al op Instagram en op Facebook, Twitter en Pinterest?

25