Hoe word je succesvol op Instagram?

Bloggerscafe Oost - Instagram Experts Workshop

21

Hoe word je succesvol op het platform dat wereldwijd, in de meeste landen, op nr. 2 staat? Ik heb geen idee, maar ik ben best wel heel nieuwsgierig. Naar tips, trucs, advies en meer. Dus vroeg ik het aan 3 experts uit Twente. Dit deed ik niet alleen, maar samen met Yvette, met wie ik een tijdje geleden Bloggerscafé Oost ben begonnen. Afgelopen vrijdagavond 9 juni vond de tweede workshop van ons Bloggerscafé plaats: ‘Succesvol op Instagram’. We nodigden 3 succesvolle Twentse Instagrammers uit om te vertellen over hun succes. Maar vooral ook om tips en adviezen met ons te delen. Het was een gezellige en vooral informatieve avond waar ik heel veel van heb opgestoken. In deze blog deel ik deze tips en adviezen met jullie. 

Hierbij de 3 mooie Twentse Instagrammers

InstagramExperts

Nadine Mulder (XcuseMe – 20,4 K)

De creatieve Nadine runt de mega succesvolle interieur webshop XcuseMe, met trendy interieur merken en innoverende producten. Alles is ontstaan vanuit haar passie voor Interior Design en Lifestyle. Ze is in 2013 begonnen met Instagram. Als early adopter plaatste ze afbeeldingen van haar zelf gemaakte meubels en woonaccessoires. Al snel kreeg ze zoveel aanvraag via Instagram dat ze het niet meer aankon om alles zelf te maken. Ze begon toen met het inkopen en verkopen van meubels en woonaccessoires die ze zelf mooi vond. Maar al snel stelden haar volgers haar via Instagram vragen zoals, waar komt dat tafeltje vandaan, dat ik op je foto zie? “Toen ben ik deze tafeltjes ook maar gaan inkopen” aldus Nadine. Het ging als een speer!

Instagrammer_XcuseMe


Nadine stopte in de beginjaren heel veel tijd in Instagram, die volgers komen natuurlijk niet aanwaaien. Maar ze geeft toe dat ze er tegenwoordig niet zó veel tijd meer instopt. Haar volgers-aantal stagneert een beetje en ze denkt dat dit mede komt door de nieuwe veranderingen op Instagram. Toch haalt ze zeker 50% van haar inkomsten uit Instagram en de rest komt o.a. via Facebook. 

Dé tip van Nadine: Plaats alleen foto’s in je tijdlijn die passen bij de rest. Heb je geen tijd om elke dag een foto te maken? Maak dan eens per week of maand een heleboel foto’s die je verspreid over de week/maand plaatst. Voordeel is dat het licht en de sfeer op al deze foto’s hetzelfde is. 

Jody Pereira (Krijtwit – 21,1 K)

De creatieve Jody heeft haar eigen kinderkledingmerk, Krijtwit, for cool kids & awesome parents! Ze verkoopt echt superleuke en stoere kleertjes voor jongens en meisjes. Het begon met een babypakje voor een vriendin. Omdat ze niet kon vinden wat ze mooi vond, maakte ze zelf een uniek pakje. Op Instagram, waar ze ook in 2013 mee begon, plaatste ze wat foto’s en voor ze het wist kreeg ze aanvragen uit heel Nederland. Ze was toen een van de eersten die stoere kinderkleding maakte en verkocht via Instagram. Tegenwoordig koopt ze ook unieke merken in, het liefst buiten Nederland. Omdat ze echt de enige wil zijn die dit merk in Nederland verkoopt. Maar nog steeds maakt ze, samen met haar moeder, ontzettend veel leuke en stoere outfitjes zelf. “Het is lastig om uniek te zijn, omdat je veel na-apers ziet, maar de kracht is om dicht bij jezelf te blijven. Ik weet zeker dat dit zich uiteindelijk loont”, geeft Jody aan. 

Instagrammer_Krijtwit

Ook Jody stopte in het begin heel veel tijd in Instagram. Ze wilde op elke reactie persoonlijk antwoorden, maar met zoveel volgers en zoveel engagement is dit bijna niet meer mogelijk, terwijl ze dit wel blijft ambiëren. Ze haalt 80% van haar inkomsten uit Instagram, dus je kunt wel zeggen dat het van  groot belang is om dit platform te blijven omarmen. Op dit moment is Jody in verwachting van haar eerste kindje, dus het duurt niet lang meer of ze kan haar eigene kleertjes ‘testen’ op haar eigen wonder. “Het was soms heel lastig om overal modelletjes vandaan te plukken, ik wilde ook niets steeds mijn vriendinnen hiermee lastig vallen”, vertelt Jody. 

Dé tip van Jody:
Maak mooie foto’s! Ben je niet 100% tevreden, plaats ze dan niet. 

Emmy Bovenhorst (Studio Mint – 10,7 K)

De prachtige Emmy runt Studio Mint, een beauty en make-up lounge in Hengelo. Studio Mint is het resultaat van haar passie voor beauty en ondernemen. Emmy is alleskunner en een allesdoener. Zo heeft ze, samen met een vriendin, een bedrijf waarbij ze prinsessen party’s organiseert. Ze is bedrijfsleidster bij Coffee Star in de bibliotheek van Hengelo, ze schrijft voor de website Cynthia.nl (je kent haar wel, Miss Lipgloss). Daarbij heeft ze dus ook nog een eigen beautysalon in Hengelo. Je kunt je voorstellen dat ze geen uren over heeft om de hele dag te Instagrammen!



Instagrammer_StudioMint

Bijzonder, maar ook Emmy begon in 2013 met Instagram. Ik denk gewoon dat dit het beste jaar was om te beginnen en dat geven alle drie de dames ook toe. Maar goed, mede omdat Emmy zoveel doet heeft ze ook volgers uit alle hoeken. Ze verkoopt geen producten via Instagram, zoals Nadine en Jody, maar verkoopt eigenlijk zichzelf. Je ziet dus naast veel beauty foto’s, waarop Emmy werkelijk prachtig staat, ook foto’s van wat ze eet of waar ze is. Deze tijdlijn is niet zo schoon, netjes en clean als die van de andere twee dames, maar er is wel zichtbaar goed over na gedacht.

Emmy heeft met haar account een duidelijk doel, ze wil groot zijn om mensen te inspireren op het gebied van beauty en deze natuurlijk leiden naar haar schoonheidssalon in Hengelo. Daarnaast is ze freelance blogger en dan is Instagram de perfecte plek om jezelf te profileren. 

Volgers vinden het heel leuk om ook eens te zien wie de persoon achter het account is. En wanneer je met mensen werkt is dit echt een must, omdat je toch wil weten wie er aan je gezicht zit als je daar in die stoel ligt.

Dé tip van Emmy: Wanneer je in de beauty wereld werkt zie je natuurlijk veel nepheid (haar, wenkbrauwen, wimpers, make-up). Ik vind het mooi om dit ook eens af te wisselen met een foto waarop ik helemaal geen make-up draag. Ook dit inspireert mijn volgers.

Tukkers populair op Instagram

Je kunt deze Tukkers natuurlijk niet vergelijken met de grote accounts zoals The Body Shop (934 K volgers), RUMAG (801 K volgers) of Hunkemöller (336 K volgers). Maar waarom ook eigenlijk niet, locatie doet er niet toe op Instagram, groot zijn gaat om iets heel anders. Het belangrijkste is dat je weet hoe je de juiste doelgroep weet te bereiken. Neem nou RUMAG, dit merk spreekt een bepaalde doelgroep aan. Deze doelgroep is heel duidelijk omschreven, ze hebben er zelfs een gezicht bij, de populaire grappenmaker Nienke Plas (58,3 K volgers). Ze weten heel goed hoe hun afgekaderde doelgroep aangesproken wil worden. En de kracht van dit merk is dat ze dicht bij zichzelf blijven, ondanks de meningen van mensen buiten deze doelgroep. RUMAG was nooit zo groot geworden als ze met hun eigenzinnige en soms hilarische quotes wanneer ze ook de doelgroep 60-plussers wilden aanspreken. Of wanneer ze scheldwoorden zouden vermijden omdat niet iedereen dit leuk vindt. 

Even wat feitjes over Instagram

Instagram heeft wereldwijd 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers, het dubbele van 2 jaar geleden. Hiervan maken er 300 miljoen dagelijks gebruik van het platform. Er worden dagelijks ongeveer 95 miljoen foto’s en video’s geplaatst, die samen goed zijn voor 4,2 miljard likes (gemiddeld 44 likes per post). Uit de cijfers van het onderzoek van Newcom Research van januari 2016 blijkt dat er 2,1 miljoen Nederlanders zeggen Instagram te gebruiken, waarvan 992.000 dagelijks. Instagram is erg populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen. 


BloggerscafeOost

Nog een paar tips van de experts

– Plaats mooie foto’s (niet tevreden, dan niet!) Het boek Shoot, van Zilverblauw is echt een aanrader voor tips en inspiratie! 
– Gewoon doen, ga door, houd vol!
– Plaats op het juiste tijdstip (via je statistieken in te zien)
– Wees sociaal (reageer altijd netjes, daarbij reageer ook eens op andere posts)
– Tag andere bedrijven, bloggers of personen
– Doe mee aan winacties en/of zogenoemde loops (dit kan zorgen voor een boost aan nieuwe volgers en naamsbekendheid)
– Gebruik de juiste hashtags (kijk welke populair zijn en test het uit)
– Zet Instagram stories in (dan kun je meer van jezelf laten zien, wanneer dit eigenlijk niet in je tijdlijn past)
– Creëer een eigen stijl (denk goed na over de stijl die je neer wilt zetten en plaats dan alleen foto’s die hierbij passen)
– Soms is een beetje overdrijven niet erg (je mag namelijk best laten zien waar je sterk in bent)
– Blijf kritisch !

Dat is een hele lap tekst, maar ik wilde jullie niets onthouden 🙂 Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en er meteen mee aan de slag gaan! Heb jij nog tips voor de lezers? Laat hier rechts een reactie achter! 

Wil je meer artikelen lezen over dit thema? Dat kan hier. 

Ik zou het natuurlijk supertof vinden als je mij gaat volgen op Instagram 🙂

werk


21