Terugblik op mijn campervakantie met kinderen

FamiliyCampertrip-dag6

“Op de geplande zondagochtend 23 april vertrekken we met onze volgepakte camper richting het Zuiden. Gewoon het Zuiden, omdat we niet echt een route hebben, zeg maar géén route. Door de drukte voor onze vakantie zijn we niet toegekomen aan het uitstippelen van onze reis. Ons doel is een trip naar en door Portugal. En Portugal ligt in het Zuiden! Nou lijkt het net alsof we enorm naïef deze vakantie zijn begonnen en ik denk dat dat wel een beetje klopt. Dat past helemaal niet bij mij. Normaal ben ik namelijk van de structuur en de planning.”

Dit waren de eerste zinnen van mijn allereerste #FamilyCamperTrip blog. We zijn inmiddels alweer dik twee weken thuis. Deze zonnige weken vlogen voorbij. Na 1 dag werken zat ik alweer helemaal middenin het ‘normale’ leven. Ook Ravi en Bodhi waren al snel weer geaard. Al het speelgoed werd bespeeld alsof ze het jaren hebben moeten missen. Maar de Lego is nog steeds klein, de Duplo nog steeds groot, de auto’s nog snel en Peppa Pig nog steeds roze.

4 weken op campervakantie

We waren natuurlijk ook maar vier weken weg. Maar toch, lang genoeg om helemaal los te komen van thuis. Los van werkstress en sociale verplichtingen. Geen afspraken, geen druk, geen moetjes en geen internet. Zo fijn! Maar helaas lijkt dit gevoel alweer eeuwen geleden.

Supermoeder-stress

Al vanaf eind vorig jaar keken wij met enige spanning uit naar deze campervakantie. Vier weken op pad met de camper, naar Portugal en weer terug. Dat was best wel spannend! Ook omdat deze vorm van vakantie vieren toch anders is dan de afgelopen jaren. We hadden geen idee hoe de kinderen hierop zouden reageren. We wisten niet dat ze de eerste twee weken elke dag zouden vragen wanneer we nu op vakantie zijn. Ze beseften helemaal niet dat dit het was. Dat kwam natuurlijk door het vele rijden, het matige weer, het ontbreken van andere kinderen, een strand of meertje, een grote speeltuin en een zwembad met glijbanen. En wij bleven maar herhalen dat dit het was, dit is onze vakantie jongens, geniet er nu maar van!

FamiliyCampertrip-dag-28-Belgie

Ook al waren de jongens het niet altijd eens met de factoren die het, na hun idee, geen vakantie maakten, toch hebben ze genoten van onze reis. Bodhi is enorm gegroeid, niet alleen qua lengte, maar vooral qua spraak en durf. Zijn ontwikkeling liep niet helemaal vlekkeloos, maar de zorgen die we voor de vakantie hadden, hebben we nu niet meer. Bodhi durft nu alleen met zijn broer op de wipwap, hij gaat als een speer op zijn loopfiets en praat honderduit volzinnen. Ik ben enorm trots op hoe mijn jongens zich samen hebben gedragen, als echte broertjes!

FamiliyCampertrip-dag-27-Honfleur-regenlaarsjes

Gedachten

We hebben het best wel even moeilijk gehad met de gedachten dat we onze kinderen maar meesleepten. Meesleepten op een reis die wij zo graag wilden. Ravi wilde namelijk alleen maar met een bootje varen en elke dag zwemmen. Niet 1 uurtje, maar de hele dag. Hij wilde in het zand spelen en tennissen, met kindjes van zijn leeftijd. Hij wilde niet elke dag reizen, elke dag in de gordel en elke dag weer naar een ander plekje. Maar goed, dit zijn onze gedachten en die moet je ook los kunnen laten. We hebben ontzettend veel mooie momenten beleeft, van de natuur genoten en gezellige stadjes bezocht. We hebben gezwommen, met zand gespeeld aan zee én bij een meertje en gevaren in Aveiro. Daarbij hebben de jongens in meer dan 20 speeltuinen gespeeld! Ik besef me zo goed dat ik dankbaar moet zijn met twee gezonde jongens, die overal met ons mee naar toe gaan. Al gingen we 4 weken naar de Noordpool.

Bijzondere campervakantie

Ik heb het reizen met de camper als iets heel bijzonders ervaren. Je hebt alles bij de hand en het is zo knus. Dat knusse kon niet anders omdat het vaak zo koud was dat we ’s avonds op tijd de camper inkropen. Het liefst pas als de jongens sliepen, maar ja, dat lukte niet altijd. Ravi hield ons steeds in de gaten. “Wat ga je doen papa?” “Afwassen Ravi”, “OK, papa.” “Ga nou slapen Ravi.” “Wat ben je aan het doen mama?” “Ravi, ga nou slapen!!!” Zo ging dat dan, bijna elke avond. Maar goed, terugkijkend mis ik dat eigenlijk best wel, omdat het zo gezellig was samen. Ik vind het heerlijk dat ik nu beneden kan zitten en gewoon hardop met Bram kan praten terwijl de jongens boven slapen, echt! Maar de tijd samen, zo dicht bij elkaar was heel fijn en intens.

FamiliyCampertrip-dag24-jump-montsaintmichel

Met het vliegtuig

Ik denk niet dat we volgend jaar weer 4 weken rondtrekken met de camper. In plaats van rondtrekken kunnen we beter iets langer op één plek blijven staan. Dan kom je misschien niet zo ver, maar dat geeft helemaal niets. Het reizen met een gezin in een wat kleinere camper is nóg leuker als het weer meezit. En in het voorseizoen ben je daar natuurlijk niet van verzekerd helaas. Wanneer je de meeste tijd buiten doorbrengt heeft de camper alleen maar voordelen. De camper leent zich ook perfect voor een weekendje weg, je hebt alles bij de hand en dat scheelt enorm in de voorbereiding. Ja, de camper van mijn ouders willen we wel vaker lenen. Maar de rest van Portugal en Spanje (want we willen nog zoveel meer zien, reizen is verslavend!) bekijken we wel met een huurauto. Dan vliegen we erheen, dat scheelt een heleboel kilometers rijden!

FamiliyCampertrip-dag14-strand

5.600 KM en 20 campings

Uiteindelijk reden we 5.600 km en sliepen op 20 verschillende campings. Je kunt wel zeggen dat wij wat ervaring hebben opgedaan m.b.t. het reizen en kamperen met kinderen. Voor Vettt heb ik een blog geschreven met vakantietips voor een (camper)vakantie met kinderen. Zodra deze online komt zal ik het op mijn social media kanalen delen. Er staan veel handige tips in, waar je wellicht wat aan hebt als je ook gaat kamperen met je kinderen.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de leuke en lieve reacties op mijn 9 blogs. Wil je deze (nog een keer) lezen? Dat kan hier #FamilyCamperTrip. Ook op Instagram kun je met #FamilyCamperTrip terugkijken hoe mooi we het hebben gehad.